czwartek, 3 maja 2012

Stroje Scarlett O'Hary - tkaniny



"Nowa, zielona muślinowa suknia w kwiaty"




Muślin to luźno tkana bawełniana tkanina początkowo wytwarzana  w Bangladeszu, która dotarła do Europy w XVII w. Pod koniec XVIII w. muślin stał się bardzo popularny we Francji. Zazwyczaj był używany do szycia białych ubrań. Był również używany do szycia zasłon  i bielizny. Ponieważ muślin jest przewiewny sprawdzał się w gorącym, suchym klimacie.
Muślin był też wykorzystywany przez krawcowe do wypróbowywania wzorów, szytych później z drogich materiałów.



 (Za: http://en.wikipedia.org/wiki/Muslin)






"Czarna suknia z krepy z bufiastymi rękawami i koronkowym kołnierzykiem (...)"





  
"Krepa - tkanina o splocie krepowym.  Splot krepowy- nadaje tkaninie powierzchnię o nieregularnych wzniesieniach dzięki zastosowaniu splotów o pokryciach osnowy i wątku krótkich i długich. Krótkie przeploty powodują większe kurczenie tkaniny niż przeploty długie, na skutek czego tkanina uzyskuje ziarnistą powierzchnię. Efekt ten zwiększa się przy zastosowaniu nitek mocno skręconych, tzw. krepowych. Sploty krepowe stosuje się do wyrobu tkanin jedwabnych i wełnianych sukienkowych oraz przeznaczonych na ubrania wizytowe męskie.
Przez łączenie różnych splotów można otrzymać wiele kombinacji splotowych; łącząc ze sobą sploty np. skośne, atłasowe i satynowe uzyskuje się efekty drobnych wzorów geometrycznych (układ kostek, pasków tip.)
Zależnie od grubości zastosowanej przędzy oraz gęstości jest wyrabiana krepa cięższa i lżejsza. Używana na ubrania męskie wizytowe, sukienki, garsonki."
(Cyt. za:  http://www.zso.tarnow.pl/pliki/tkaniny/tk03.html)






 "Różowa organdynowa suknia z długą szarfą w tym samym kolorze (...)"




Organdyna - cienka, sztywna i przezroczysta tkanina bawełniana o splocie płóciennym.
Tkanina na powyższym zdjęciu to "dzisiejsza" organdyna, wykorzystywana m.in. do szycia firan,zasłon i dekoracji wnętrz. Jest to tkanina sztuczna, nie bawełniana, jak suknie Scarlett.






"Ona zaś siedziała tutaj jak wrona, w czarnej, grubej , taftowej sukni, z rękawami aż do nadgarstka, zapiętej na guziki aż po szyję. "






Tafta to gęsto tkana tkanina wykonana z jedwabiu lub włókien sztucznych. W przypadku szafy Scarlett mamy oczywiście do czynienia z tkaniną jedwabną. Słowo "tafta"  pochodzi z perskiego.
Tafta używana jest do szycia sukni balowych, ślubnych, zasłon i dekoracji wnętrz.
Istnieją dwa rodzaje tafty jedwabnej- miękka, używana np. przy produkcji bielizny, i sztywna tafta, używana do szycia sukni wieczorowych.
Tafta była produkowana we Włoszech, we Francji i w Japonii. Dzisiaj najczęściej wytwarzana jest w Indiach i Pakistanie. Od lat 90tych XX w. tata produkowana jest na mechanicznych, nie ręcznych krosnach. Od lat 70tych do 90tych XX w. tafta była produkowana w Chinach. Była ona mniej elastyczna, niż tafta z fabryk indyjskich, która teraz zdominowała rynek. Najbardziej lukskusową taftę nadal wytwarza się we Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii.
Tkaniana ta wykorzystywana jest również do szycia gorsetów, gdyż utrzymuje swój kształt.
(Za: http://en.wikipedia.org/wiki/Taffeta)






  

"Zielona zasłona w kolorze mchu była delikatna i miękka (...)" 





Zasłona była aksamitna. Aksamit - to wg mnie najpiękniejszy materiał na świecie. Cudowny, miły w dotyku i szlachetny, z delikatnym połyskiem. Poznam aksamit z daleka, nawet na zdjęciu, aksamit to naturalna tkanina, z delikatnym połyskiem, dosyć ciężka, absolutnie nie elastyczna, zawsze mnie to mierzi, kiedy za aksamitne uchodzą ubrania z tworzyw sztucznych, elastycznych i z kiczowatym połyskiem.
Suknia Scarlett z zasłon jej matki wpisała się i w moją historię, mianowicie z dokładnie takiego samego aksamitu, w tym właśnie kolorze, miałam uszytą moją kreację na studniówkę. Stanęłam w sklepie z materiałami przy beli zielonego ("w kolorze mchu")  aksamitu i powiedziałam "Ależ to zasłony Pani Ellen!" Zawsze czuję sentyment jak widzę kotary wykonane właśnie z takiego aksamitu - a są one dosyć popularne ( razem z kolorem bordo). Najpiękniejsze miejsce z zielonymi aksamitnymi kotarami, dokładnie takimi jak zasłony Pani Ellen, sławna suknia Scarlett  i moja studniówkowa kreacja to krakowska Jama Michalikowa - zawsze muszę dotknąć tego miłego aksamitu kotar:



W ekranizacji "Przeminęło z wiatrem" aksamitne było również błękitne bolerko Scarlett:




I jej -nie wiem jak to nazwać: szlafroki? Peniuary?






Aksamit (późnogr. heksámitos "złożony z sześciu nici") – tkanina bawełniana z krótką okrywą włosową  (bawełnianą, jedwabną lub wełnianą) uzyskiwana przez wprowadzenie między nitki osnowy i wątku dodatkowych nitek runowych w formie pętelek, które pozostawiono nierozcięte (aksamit pętelkowy) lub rozcinano (aksamit strzyżony). Produkuje się też aksamity, w których stosuje się obie te techniki.
Tkanina ta pochodzi z Indii, od XII w. był produkowany we Włoszech (Genua, Wenecja), a od końca XVII w. w Polsce.
Aksamitów używano początkowo na reprezentacyjne ubiory świeckie i stroje liturgiczne, od średniowiecza także na pokrycia mebli, zasłony, kapy.
Aksamit należy do grupy tkanin z okrywą włókienną, zwanych pluszami.
(Za: http://pl.wikipedia.org/wiki/Aksamit)










Suknia obsypana była falbankami z kremowej koronki Chantilly (…)





Koronka Chantilly to ręcznie tkana koronka, której nazwa pochodzi od miasta Chantilly we Francji. Jej początki datuje się na wiek XVII., natomiast najbardziej znane jedwabne koronki zaczęto wytwarzać w XVIII w.
Najbardziej znane koronki Chantilly były wytwarzane z jedwabiu, i zazwyczaj były czarne, stosowne do strojów żałobnych. Białe koronki również były wytwarzane, zarówno z jedwabiu jak i lnu, większość jednak z jedwabiu. Szczególnie znana stała się czarna jedwabna koronka Chantilly,  i znalazła ona duży rynek zbytu w Hiszpanii i w obu Amerykach.
Nigdy nie pomyślałabym, że koronka i polityka mają tyle wspólnego, a jednak:
W XVII w. księżna de Longueville założyła w Chantilly manufakturę koronki.  Jest ona tam produkowana po dziś dzień. Posiadając patronat w osobie księżnej i niedalekie sąsiedztwo Paryża koronka Chantilly stała się znana. Stała się modna podczas rządów Ludwika XV i Ludwika XVI, cieszyła się szczególnym uznaniem faworyty Ludwika XV Madame du Barry, i Marii Antoniny.
Rewolucja 1789 r. oznaczała koniec koronki, gdyż jej wytwórcy byli protegowanymi królewskimi.
Odrodzenie koronki sponsorował Napoleon, w latach 1804-1815. Wtedy jej produkcja przeniosła się do Normandii. Koronki nie były już wytwarzane w Chantilly, ale stare metody wytwarzania i wzory pozostały bez zmian. Największą popularność koronka Chantilly osiągnęła ok. 1830 r., a potem jej odrodzenie nastąpiło w latach 60-tych XIX w., kiedy zaczęła być produkowana również w Belgii.

( Za: http://en.wikipedia.org/wiki/Chantilly_lace)





  "(...) wspaniale pasowała kolorem do płaskich pantofli z safianowej skóry (...)"


 "Safian – cienka i miękka, wyprawiona garbnikami roślinnymi i barwiona skóra koźla lub barania, używana do oprawiania książek, w produkcji obuwia lub obić mebli itp. (...) ."
(Za:  http://pl.wikipedia.org/wiki/Safian)


 (Fot. za: http://www.lovedesignerbrands.com/shop-4/tessuto-and-saffian-blue-bag-bn2106/)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zachęcam do pozostawiania komentarzy i z góry za nie dziękuję :)
Komentarze zawierające link nie będą publikowane.