wtorek, 30 kwietnia 2013

Róża

Zakupy w sklepie "Bułgarska Róża" i  intensywny zapach róży:
 http://umalujsie.blogspot.com/2013/04/bugarska-roza-kosmetyczne-zakupy.html
 skłoniły mnie do szukania skojarzeń, jakie mam z tym kwiatem.
Róża jest częstym motywem i nośnikiem wielu znaczeń.


Wujek Google podpowiada:
 

zaś Wikipedia rozwija ten temat:

"Róża (Rosa L.) – rodzaj krzewów należących do rodziny różowatych (Rosaceae). Znanych jest 150–200 gatunków występujących na półkuli północnej, czasem podaje się nawet dwukrotnie większą liczbę, co wynika z różnego traktowania taksonów. Większość ozdobnych odmian róży rozmnaża się przez okulizację na podkładkach z dzikich róż.
Już w starożytnej Grecji i Rzymie używano róż do konserwowania urody i młodości oraz używano do balsamowania ciał. Największe znaczenie jako roślina kosmetyczna ma wśród róż róża damasceńska (R. damascena). (...)" 
 Więcej o róży damasceńskiej:  http://umalujsie.blogspot.com/2013/04/olejek-rozany-i-woda-rozana.html

"Rośliny lecznicze

Już Hipokrates znał dobrze zastosowanie i własności lecznicze róż. Później, w okresie średniowiecza róże były używane głównie jako rośliny lecznicze. Substancje zawarte w owocach róż działają moczopędnie i wzmacniająco, przyśpieszają też hamowanie krwawienia z naczyń włosowatych. Glikozydy obecne w owocach róż działają uspokajająco.
(...)Czerwona róża kojarzona była z seksualnością. Początkowo bywała emblematem prostytutek, następnie, w okresie odrodzenia, stały się ozdobą nowożeńców i łoża małżeńskiego. Symbol kwiatu otoczonego kolcami stał się znakiem miłości, która wiąże się z pokonywaniem przeciwności. Natomiast białe róże i plecione z nich wianki symbolizowały czystość, a przez obronę kolcami przed zerwaniem – w szczególności ochronę dziewictwa. W literaturze młodopolskiej pojawia się czarna róża jako symbol przemijania i śmierci.
(...)
Czerwona róża jest symbolem miłości, tęsknoty, ale także różnych ruchów lewicowych.

Chrześcijaństwo



Symboliczny obraz Fridolina Leibera przedstawiający otoczone różanym wieńcem Niepokalane Serce Maryi. (...)"
 
Pamiętam takie kolorowe święte obrazki. Brr! Zawsze coś mnie w nich przerażało...
"Róża jest wieloznacznym symbolem w chrześcijaństwie. Czerwona róża jest symbolem męczeństwa, w szczególności Jezusa Chrystusa ze względu na krwisty kolor i pięciokrotność okwiatu (związek z pięcioma ranami), a jej kolce nawiązują do korony cierniowej. (...)Jednym z określeń Marii jest Róża Syjonu, innym – pojawiającym się w litanii loretańskiej jest Róża Duchowna (Rosa Mystica), co może być nawiązaniem do pojawiającej się w Pieśni nad pieśniami róży Saronu. Jest to symbol róży niewiędnącej odzwierciedlającej nieprzemijającą miłość Matki Boskiej do Boga i ludzi. Jest to przeciwieństwo innego znaczenia róży – symbolu przemijania rzeczy doczesnych. Symbolika róży dała również początek chrześcijańskiemu różańcowi. Jednym ze sposobów wyrażania hołdu lub uznania przez papieży jest wręczanie złotej róży.
Święci chrześcijańscy często są przedstawiani z różą jako atrybutem. Biała róża jest symbolem dziewictwa i jako taka kojarzona jest z Maryją, św. Franciszkiem z Asyżu, św. Różą z Limy, św. Teresą z Lisieux i in. Biel róży jest symbolem nie tylko samego dziewictwa, ale ogólnie czystości, z czym wiąże się legenda, według której łzy Marii Magdaleny przemieniły czerwone płatki róży w białe[. Z kolei czerwona róża w ogólności jest symbolem męczenników lub modlitwy i umartwienia.(....)

Heraldyka

Symbolicznie przedstawiony kwiat róży jest figurą heraldyczną. (...)  Róże różnych kolorów były herbem spokrewnionych rodów angielskich z linii andegaweńskiej rywalizujących o koronę – Lancastrów i Yorków, a także Tudorów (Wojna Dwóch Róż). (...)"
http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3%C5%BCa


Mi z różą kojarzy się:

tytuł mini-serialu (bardzo dobry horror!):



książka, którą dostałam w dzieciństwie na Gwiazdkę. Opowiadania z niej często słyszałam w kazaniach w kościele:



wspaniała książka (i kopnę w tyłek każdego, kto powie, że to bajka tylko dla dzieci :) autora "Targowiska próżności" (również genialna powieść):



zbiór bajek, które bardzo lubiłam czytać w dzieciństwie:


ciekawa powieść dziejąca się w klasztorze i w mrokach średniowiecza:


Róża Małego Księcia:


 "Idź jeszcze raz zobaczyć róże. Zrozumiesz wtedy, że twoja róża jest
jedyna na świecie(...)
Mały Książę poszedł zobaczyć się z różami.
- Nie jesteście podobne do mojej róży, nie macie jeszcze żadnej
wartości (...)
Oczywiście moja róża wydawałaby się zwykłemu przechodniowi podobna
do was. Lecz dla mnie ona jedna ma większe znaczenie niż wy
wszystkie razem, ponieważ ją właśnie podlewałem. Ponieważ ją
przykrywałem kloszem. Ponieważ ją właśnie osłaniałem. Ponieważ
właśnie dla jej bezpieczeństwa zabijałem gąsienice (z wyjątkiem
dwóch czy trzech, z których chciałem mieć motyle). Ponieważ
słuchałem jej skarg, jej wychwalań się, a czasem jej milczenia.
Ponieważ... jest moją różą"



"Romeo i Julia"

 z tekstem:"To co zwiemy różą pod inną nazwą nie mniej by pachniało."


szkolny cytat słowackiego z "Lilli Wenedy": „Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy.”

Fraszka (niestety nie pamiętam czyja): "Nie czas żałować róży gdy płonie, trzeba ją ująć w dłonie..."  


róża pustyni:


róża wiatrów:
 różaniec (rosarium czyli "ogród różany"):
 a więc i rosarium:

Carmen:


"American Beauty":




Dolina Róż w Bułgarii:
 

Aleja Róż w Warszawie


PRL-owskie pocztówki imieninowe:



jestem przekonana, że jeszcze o czymś sobie przypomnę... na razie to tyle :)

1 komentarz:

  1. Tak ten mini serial Horror jest porażający, bardzo bardzo bardzo dobry

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do pozostawiania komentarzy i z góry za nie dziękuję :)
Komentarze zawierające link nie będą publikowane.